Who’s the boss?

CC An Untrained Eye

Dominique Deckmyn, manager van De Standaard Online, gaf in zijn column deze week weer een interessante kijk op de voorbije gebeurtenissen in het internet- en medialandschap. Hij heeft het in Google, Microsoft en Murdoch over de discussie en onderhandeling tussen mediamagnaat Rupert Murdoch (News Corp. etc.) en Google. Rupert Murdoch vindt dat Google zou moeten betalen voor het indexeren en doorlinken naar de content op zijn websites. Google daarentegen wijst erop dat zij miljoenen bezoekers naar de content van Murdoch doorverwijzen, gratis dan nog wel! Hiermee staan ze natuurlijk lijnrecht tegenover elkaar.

Hier is dan ook veel meer aan de hand dan het gedaas van een grijsaard of wat gerommel in de
achterkamertjes. Dit is een partijtje blufpoker waarvan de inzet enorm is, namelijk wie er straks het internet domineert: wie de inhoud maakt, of wie de inhoud indexeert. (Dominique Deckmyn)

Vanuit de traditionele media-logica is deze vraag eenvoudig te beantwoorden: zonder inhoud geen index. De makers van de inhoud zouden normaal de touwtjes in handen moeten hebben want het hele proces start bij hun.
De logica op het world wide web vandaag de dag is echter heel wat verandert ten opzichte van klassieke media of ten opzichte van het internet een tiental jaar geleden.

Google de Verlosser?

Vandaag de dag telt het internet meer dan 21 miljard pagina’s (bron: WorldWideWeb size), het is dan ook de kunst van te maken dat net jouw pagina wordt opgevraagd en niet de duizenden anderen die over hetzelfde thema gaan. Net dat is natuurlijk de sterkte van een zoekmachine als Google. Door hun zeer geavanceerde algoritmes indexeren zij pagina’s op een slimme manier die voor een stuk tracht de gedachten van de bezoeker te voorspellen. Maar bezoekers weten vaak niet goed waar ze exact naar op zoek zijn en dus is de rol van Google zeer belangrijk: zij bepalen voor een stuk waar de bezoeker naar op zoek is door hen te sturen aan de hand van een lijst resultaten. De zoekopdracht naar online news bijvoorbeeld levert volgens Google 475 miljoen resultaten op. De gemiddelde bezoeker gaat echter niet verder dan de eerste pagina, een goede samenwerking met Google is dan ook belangrijk om niet bij de overige 475 miljoen te belanden die niet worden bezocht.

Who owns who?

Rupert Murdoch heeft zijn reputatie in deze discussie wel mee. Het is iemand die als het moet over lijken gaat en zijn koppigheid heeft hem tot nu toe weinig nadelen bezorgd. Tijdens de staking naar aanleiding van de verhuis naar Wapping (oorspronkelijk zaten alle grote kranten in Fleet street in London) toonde Murdoch zijn volharding. Dat in combinatie met zijn gigantisch media imperium maakt dat hij misschien wel heeft wat nodig is om Google te doen luisteren. Dit “partijtje blufpoker” is een chicken game waarbij zowel Google als Murdoch het risico lopen van allebei te verliezen als geen van beide toegeeft. Langs de andere kant willen ze natuurlijk niet de eerste zijn om toe te geven en wachten ze liever net lang genoeg tot de ander plooit.

Ik denk dat hier geen eenvoudige oplossing voor bestaat maar het voorstel van Murdoch maakt volgens mij weinig kans. Als Google hieraan toegeeft weten ze dat er heel wat andere spelers langskomen om gelijkaardige regelingen te eisen. Want Google weet maar al te goed dat er zo wel meerdere Murdochs rondlopen die op zoek zijn naar extra inkomsten uit de online sector, zeker nu wanneer de meeste mediabedrijven zware verliezen lijden.
Murdoch weet dit uiteraard ook vandaar de gesprekken met Microsoft’s Bing. De samenwerking is een typevoorbeeld van “the enemy of my enemy is my friend”.

Google kan misschien nog toegeven om de verschillende websites van Murdoch uit hun zoekresultaten te verwijderen maar hun sterkst groeiende concurrent met dit aandeel zien weglopen zou een echte blamage zijn. Zowel Murdoch als Microsoft zouden dit nieuws uiteraard van de daken schreeuwen en het zou een domper zijn op de feestvreugde die er al enkele jaren heerst bij Google.

Het probleem van dit soort discussies op het hoogste niveau is dat er heel wat informatie in de onderhandelingskamer blijft. Hoeveel geld wil Murdoch eigenlijk? Hoeveel heeft Bing over voor een exclusiviteitscontract met News Corporation? Allemaal zeer belangrijk factoren om de uitkomst van dit vraagstuk te voorspellen. Ik ben alleszins zeer benieuwd naar de uitkomst.

Advertisements

1 Comment

Filed under internet, journalism

One response to “Who’s the boss?

  1. Guido De Lepeleire

    Interessant artikel!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s